روانشناسی اشکال در طراحی لوگو ! معرفی 3 نوع
آنچه خواهید خواند...
Toggleروانشناسی اشکال در طراحی لوگو
اشکال در طراحی لوگو دارای مفاهیم مختلفی است و اشتباه به کار بردن این اشکال سبب انتقال مفهوم دیگری خواهد شد. قبل از طراحی لوگو باید روانشناسی این اشکال مطالعه کنید.
اگر مفاهیم اشکال را درک کنید، میتوانید برای تأثیرگذاری بر نحوه واکنش افراد با دیدن هویت برند شما انجام دهید.
این به نفع شماست که اطمینان حاصل کنید که هر انتخاب اشکال در طراحی لوگو عمدی است و پیامی را که می خواهید منتقل کنید.
انتخاب های بدون فکر منجر به طراحی لوگوهای گمراه کننده یا گیج کننده می شود. یا بدتر از آن، انتخاب های بد طراحی منجر به لوگوهایی می شود که اصلاً چیزی نمی گویند.
بیایید نگاهی عمیقتر به روانشناسی اشکال در طراحی لوگو بیندازیم و این که چگونه میتوانند بر نحوه تأثیرگذاری لوگو بر تصمیمگیریهای خرید تأثیر بگذارند.
- موکاپ های فتوشاپ
- قالب پست اینستاگرام
- محصولات ویژه دیاکوگرافیک
- فونت های تایپوگرافی فارسی و انگلیسی
تخفیفات ویژه سایت را از دست ندید…
همه لوگوها – چه شامل یک نماد و متن باشند، چه فقط یک نماد یا حتی فقط متن – دارای شکل هستند. و مهم است که در نظر داشته باشید که شکل طراحی لوگو چه چیزی را در مورد برند شما ارتباط می دهد.
اشکال به سه دسته اصلی تقسیم می شوند – هندسی، انتزاعی / نمادین و ارگانیک. و همه آنها با تداعی های روانشناختی خود بسته بندی شده اند.
1-شکل های هندسی
اشکال هندسی از هر نوع ساخته شده به نظر می رسد. مربع های دقیق ریاضی، دایره های کامل و مثلث های متساوی الساقین تمایلی به ظاهر شدن در طبیعت ندارند. بنابراین، استفاده از این اشکال حس نظم و قدرت را به شما منتقل می کند.
مربع ها و مستطیل ها ثبات، قابلیت اطمینان، قدرت، نظم و قابلیت پیش بینی را نشان می دهند.
اگر میخواهید لوگوی شما با در نظر گرفتن مربع یا مستطیل، استحکام و قابلیت اطمینان را نشان دهد، به آجرهایی که برای ساختن ساختمانهای محکم و پایدار استفاده میشوند، فکر کنید.
این دقیقاً همان کاری است که IBM در ایجاد لوگوی نمادین خود انجام داد. نام کامل شرکت آنها، The International Business Machines Corporation، به IBM کوتاه شد تا یک برند بصری قدرتمندتر و مینیمالیستی ایجاد کند.
حلقه ها بی پایان هستند بنابراین، اگر می خواهیدبه هماهنگی، وحدت، ابدیت یا بی زمانی بیندیشید، ممکن است انتخاب مناسبی برای لوگوی شما باشند.
مثلث ها یک شکل جهت دار هستند. در نتیجه، بسته به نحوه قرارگیری آنها، معنا را تغییر می دهند. وقتی سمت راست به سمت بالا، مثلث ها قدرت، ثبات و حرکت رو به بالا را منتقل می کنند.
مثلث های معکوس نشان دهنده ناپایداری یا حرکت رو به پایین است. و مثلث هایی که به ضلع اشاره می کنند حرکت و جهت را بر اساس جایی که نقطه مثلث رو به رو است نشان می دهد.
2-اشکال انتزاعی یا نمادین
نمادها اشکال ساده شده ای هستند که چیزی خاص را در یک فرهنگ نشان می دهند. و از آنجا که نمادها معانی دقیق و معمولی دارند، به عنوان یک زبان بصری به شدت بر آنها تکیه می شود.
مردم این تصاویر را بارها و بارها دیدهاند، بنابراین لازم است در نحوه استفاده اشکال در طراحی لوگو هوشمندانه رفتار کنید. برای لوگوهای دارای نمادها ساده و غیر اصلی به نظر می رسد.
در اینجا چند نمونه رایج از نمادها آورده شده است:
- ستارگان بسته به نحوه استفاده از آنها می توانند میهن پرستی، مذهب یا حتی تجارت نمایشی و هالیوود را منتقل کنند.
- از قلب ها می توان برای برقراری ارتباط عشق، روابط و ازدواج استفاده کرد، در حالی که قلب های شکسته نشان دهنده جدایی و غم است.
- فلش ها جهت، حرکت و سفر را نشان می دهند. اینها معمولاً در مشاغلی که کالاها را ارسال و تحویل می دهند استفاده می شود (فدرال اکسپرس و آمازون، هر کسی؟)
آنها ممکن است مختصر بصری قابل درک باشند، اما آنها همچنین به قدری متداول استفاده می شوند که شما این خطر را دارید که از رقبای خود متمایز به نظر برسید.
اگر از اشکال در طراحی لوگو درست و اصولی استفاده نکنید، ممکن است غیرحرفه ای شناخته شوید، که باعث تضعیف اعتماد مشتریان شما به تجارت شما می شود.
فدکس و آمازون نمونه هایی از لوگوهایی هستند که به خوبی از نمادها استفاده می کنند.
آرم آمازون دارای یک فلش است که وظیفه سه گانه را نشان می دهد که نشان دهنده یک بسته در حال تحویل، طیف محصولات آنها (از “A” تا “Z”) و لبخند حاصل از گیرنده است.
3-اشکال ارگانیک
اشکال نامنظم و ارگانیک دست شما را برای خلاقیت باز گزاشته است. اشکال ارگانیک شامل اشکال اقلام ارگانیک واقعی موجود در طبیعت است.
این دسته همچنین هر شکل غیر نمادین نامنظمی را در بر می گیرد، حتی اگر از طبیعت الهام گرفته نشده باشد.این اشکال در طراحی لوگو، بسیار طرفدار پیدا کرده است.
پروفسور ساندی مولتون، Ph.D. توضیح می دهد :
اشکال ارگانیک به این دلیل تعریف می شوند که توسط الگوها یا ابعاد دقیق در زوایای، منحنی ها یا طول خطوطشان تنظیم نمی شوند.
در واقع، آنها دقیقاً مانند اشکالی هستند که در طبیعت با آن همه تصادفی و آزادی که ممکن است در یک صخره، شاخه درخت یا برگ جویده شده توسط یک حشره ببینید، مییابیم.
هنگام استفاده از اشکال ارگانیک، این دستورالعمل ها را در نظر داشته باشید:
- اشکال طبیعی مانند برگها، نمایشهای آب و درختان تأثیر آرامبخشی بر بیننده دارند. به همین دلیل است که آنها تمایل دارند در لوگوهای اسپا و مشاغل پزشکی جامع ظاهر شوند.
- اشکال با زوایای ناهموار ممکن است احساس اضطراب را برای بینندگان شما ایجاد کند، در حالی که اشکال با منحنی های نرم باعث می شود آنها احساس آرامش بیشتری داشته باشند.
- اشکالی که به هیچ چیز قابل تشخیصی شباهت ندارند برای تفسیر بیننده باز هستند. که برای انتقال پیامی خاص از طریق دیگر عناصر طراحی و انتخاب های برند، باید سخت تر کار کنید.
هنگام طراحی لوگو، به این توجه داشته باشید که چه اشکالی بهترین نشان دهنده برند است. آیا این نام تجاری یک مربع قابل اعتماد و دقیق است یا یک لکه جوهر آلی حواس پرت؟
باید بدانید برند سازی بسیار مهم است بنابراین باید در انتخاب اشکال در طراحی لوگو دقت کنید و هویت بصری مناسبی ارائه دهید.
اگر برند خود را بشناسید و انتخاب های آگاهانه و متفکرانه ای در مورد اشکال و ترکیب بندی داشته باشید، می توانید بسیار ارتباط برقرار کنید.
در ضمن اگه چیزی نیاز داشتید که توی مطالب نتونستید پیدا کنین از محصولات ویژه دیاکوگرافیک استفاده کنین!
امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد نظرتون رو در بخش دیدگاه ها برامون بنویسید….
و میتونید برای دریافت فایل های رایگان و… از دیاکوگرافیک در کانال @DiakoGraphic عضو باشید.
درباره نرگس یاری
چند ساله طراحی گرافیک انجام میدم و اینجام تا دنیای جذاب گرافیک بهتون نشون بدم و معتقدم هیچ کاری غیرممکن نیست و با پشتکار می توان به آن رسید.
نوشته های بیشتر از نرگس یاری
دیدگاهتان را بنویسید